Δευτέρα, 29 Νοεμβρίου 2010

ΑΕΠΠ : Το πρώτο φυλλάδιο ασκήσεων για τη δομή επανάληψης ΟΣΟ ... ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ

Μετά τη διδασκαλία της δομής επιλογής ακολουθεί η διδασκαλία της δομής επανάληψης η οποία καλύπτει τις παραγράφους 2.4.5 και 8.2. Η δομή επανάληψης εμφανίζεται στο βιβλίο με τρεις διαφορετικές μορφές από τις οποίες η πρώτη είναι η δομή ΟΣΟ ... ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ.


Επειδή η εκμάθηση επαναληπτικών δομών είναι δύσκολη για τους μαθητές προσπαθώ στο πρώτο μάθημα να ξεκαθαρίσω ορισμένες βασικές έννοιες που είναι οι εξής:

  1. Τα δομικά στοιχεία μίας δομής επανάληψης.
  2. Οι ρόλοι μεταβλητών ΠΛΗΘΟΣ και ΑΘΡΟΙΣΜΑ.
  3. Οι επαναλήψεις που ελέγχονται από μετρητή και οι επαναλήψεις που ελέγχονται σπό τιμή-φρουρό.

Θα ήθελα να τονίσω ότι δεν πρέπει εμείς, ως καθηγητές, να αναμένουμε την κατανόηση των παραπάνω εννοιών από το πρώτο ή το δεύτερο μάθημα. Η κατανόηση τους απαιτεί χρόνο και προσπάθεια και αυτό πρέπει να το τονίζουμε στους μαθητές. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθούμε στην φάση αυτή να εξηγήσουμε εις βάθος τις έννοιες αλλά μόνο τα βασικά που αφορούν τις επαναληπτικές δομές.

Στην διδασκαλία που θα πραγματοποιήσω στην τάξη θα χρησιμοποιήσω το παρακάτω φυλλάδιο ασκήσεων.



6 σχόλια:

  1. Συνάδελφε Γιάννη γεια και χαρά.
    Ήθελα να σε ρωτήσω για την άσκηση 3 το δεύτερο ερώτημα ποιά συνθήκη συνέχειας προτείνεις που να είναι πιο κατανοητή στα παιδιά;
    Με την αφορμή αυτή ήθελα να σου δώσω συγχαρητήρια για τη δουλειά που έχεις κάνει και κάνεις αλλά και για τις ιδέες που μας δίνειςνα κάνουμε τα μαθηματά μας πιο "ζωντανά" και πιο ελκυστικά στους πιτσιρικάδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δώρα, σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.

    Σε αυτό που ρωτάς θα σου έλεγα ότι δεν συνηθίζω ,σε τέτοιες ασκήσεις, να προτείνω τη μία "σωστή" λύση στους μαθητές. Αυτό που θέλω είναι να καταλάβουν ότι υπάρχουν πολλές λύσεις που μπορεί να είναι σωστές.

    Θα μπορούσε π.χ. η συνθήκη συνέχειας να είναι

    Τμήμα > 0 ή Τμήμα <> "Χ" ή Βαθμός > 0 κ.α.
    (Εγώ το έλυσα με τον πρώτο τρόπο).

    Πιστεύω δηλαδή ότι πρέπει οι μαθητές να συνηθίσουν στην λογική να ανακαλύπτουν την λύση και όχι να αναζητούν μία έτοιμη λύση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σωστά...Αυτός είναι και ο σκοπός άλλωστε:-)Σε ευχαριστώ για την απάντηση.
    Γενικά από ότι κατάλαβα διδάσκεις την Όσο πριν τη for
    Προτιμώ και γω την Όσο για αρχή, έχω την εντύπωση οτι αντιλαμβάνονται καλύτερα την έννοια της επανάληψης ξεκινώντας από κει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δώρα, να σου πω την αλήθεια δεν έχω σκεφτεί ιδιαίτερα για την σειρά που διδάσκω τις δομές επανάληψης.

    Απλά νομίζω ότι η ΟΣΟ είναι μία δομή που περιέχει τα πάντα που έχουν σχέση με επανάληψη με πιο σωστό τρόπο για τα παιδιά και γι αυτό ίσως την διδάσκω πρώτα.

    Η ΓΙΑ είναι πιο τυποποιημένη ενώ η ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ έχει κάποιες ιδιαιτερότητες.

    Από αυτά που καταλαβαίνω πρέπει να είμαστε πάνω κάτω στο ίδιο σημείο στην ύλη, έτσι δεν είναι; Αλήθεια κάνεις αλγορίθμους και προγράμματα μαζί ή ξεχωριστά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Παράλληλα πλέον. Από πέρισυ το ξεκίνησα. Παλιά νόμιζα οτι θα μπερδευτούν πολύ και το απέφευγα αλλά είπα να πειραματιστώ και νομίζω οτι πάει καλά. Αυτό που ζορίζονται αρκετά είναι η δήλωση μεταβλητών στα προγράμματα για κάποιο λόγο τον οποίο τον διερευνώ. Εννοώ με τους τύπους των μεταβλητών.Θα δούμε:-)
    Δεν έχω κάνει το 6 ακόμα οπότε είμαι πίσω.
    Α μην ξεχάσω να σου πω οτι με έσωσες με το weebly Είναι ένα τμήμα αγοριών "αφοσιωμένων" στο ποδόσφαιρο (αχ τι ακούω κάθε μέρα και δεν μου αρέσει και η μπάλα δυστυχώς). Έχουν ενθουσισαστεί οτι μπορούν να κάνουν την δικιά τους ιστοσελίδα για την αγαπημένη τους ομάδα(ΠΑΣ ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΚΥΡΙΩΣ χα χα) ή παίχτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πάμε λοιπόν περίπου μαζί.

    Για αυτό που λες με τις μεταβλητές πιστεύω και εγώ ότι είναι ένα δύσκολο θέμα για τα παιδιά. Η κατανόηση έρχεται με τον καιρό. Ίσως να το δω πιο αναλυτικά σε επόμενο άρθρο.

    Το weebly από την άλλη είναι όντως μία πολύ καλή λύση. Σκέφτομαι βέβαια να δοκιμάσω, αν τα καταφέρω, και άλλα παρόμοια εργαλεία όπως είναι το wix. Πάντως όλα αυτά τα σκέφτομαι για το δεύτερο τετράμηνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή