Κυριακή, 30 Ιανουαρίου 2011

Scratch : Ένα φύλλο εργασίας για τις εντολές κίνησης

Μία από τις εφαρμογές που έχω επιλέξει να διδάξω στην Α' Λυκείου είναι η γλώσσα προγραμματισμού Scratch. Η διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί σε 8 διδακτικές ώρες ενώ θα ακολουθήσουν τρεις ώρες που οι μαθητές θα υλοποιήσουν το δικός τους project. Πριν όμως από την έναρξη της παραπάνω διαδικασίας θα προηγηθεί μία διδακτική ώρα στην οποία θα παρουσιαστεί ένα video για το περιβάλλον εργασίας του Scratch και οι μαθητές θα αφεθούν να παίξουν μόνοι τους με το νέο περιβάλλον.


Η μέθοδος διδασκαλίας που θα ακολουθήσω σε γενικές γραμμές θα έχει ως εξής: Σε κάθε διδακτική ώρα θα κάνω μία μικρή εισαγωγή πέντε λεπτών για τους στόχους του μαθήματος και οι μαθητές στη συνέχεια θα δουλεύουν μόνοι τους στο Scratch χρησιμοποιώντας κάθε φορά ένα φύλλο εργασίας. 

Αυτό το φύλλο εργασίας θα κάνει στην αρχή αναφορά σε εντολές του Scratch ενώ ταυτόχρονα θα προτρέπει τους μαθητές να τις ανακαλύψουν. Στο τέλος του φύλλου εργασίας θα υπάρχει μία δραστηριότητα που θα έχει σχέση με τα προηγούμενα και θα μπορεί να υλοποιηθεί από τους μαθητές μέσα σε 20-25 λεπτά. Επίσης θα δίνεται και μία προαιρετική άσκηση για το σπίτι για την καλύτερη εξάσκηση των μαθητών. 

Το πρώτο φύλλο εργασίας μπορείτε να το δείτε στη συνέχεια. Το φύλλο αυτό θα το χρησιμοποιήσω σε δύο εβδομάδες και θα ήθελα να μου πείτε την άποψη σας για τη δομή του.


Τα λάθη ως απαραίτητο στοιχείο της μαθησιακής διαδικασίας [TED Video]

Δείτε στη συνέχεια μία ομιλία από την Diana Laufenberg που αναφέρεται τόσο στην αλλαγή του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές βρίσκουν σήμερα τις πληροφορίες όσο και στην σημασία των λαθών στην μαθησιακή διαδικασία.



Παρασκευή, 28 Ιανουαρίου 2011

Ένα comic για τις διαφορές RAM - ROM

Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε ένα πολύ ωραίο κόμικ, φτιαγμένο με το εργαλείο Pixton, που αναφέρεται στις διαφορές ανάμεσα στη μνήμη RAM και τη μνήμη ROM. Το κόμικ αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη Β' Γυμνασίου κατά τη διδασκαλία του 2ου κεφαλαίου "Το εσωτερικό του υπολογιστή".


Πέμπτη, 27 Ιανουαρίου 2011

Σημειώσεις Πληροφορικής από τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων

Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε τις σημειώσεις των μαθημάτων Πληροφορικής που διδάσκονται στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (για τις σημειώσεις θα ήθελα να ευχαριστήσω τον καθηγητή Πληροφορικής Νικόλα Σαμαρά). Οι σημειώσεις αυτές αφορούν διάφορα θέματα όπως π.χ. βασικές έννοιες η/υ, υπολογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις, πολυμέσα, δυναμικές εφαρμογές παγκοσμίου ιστού και άλλα πολλά.



Ποιες εφαρμογές σας ενδιαφέρουν περισσότερο; (Δημοσκόπηση)

Η προηγούμενη δημοσκόπηση είχε θέμα "Ποιο περιβάλλον προγραμματισμού χρησιμοποιείτε στην Γ' Γυμνασίου;" και τα αποτελέσματα φαίνονται παρακάτω :


Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των καθηγητών χρησιμοποιεί το Microworlsd Pro (ποσοστό 75%) ενώ τα άλλα δύο περιβάλλοντα χρησιμοποιούνται λιγότερο. Βέβαια το περιβάλλον Kturtle φαίνεται να είναι περισσότερο δημοφιλές από το Scratch και αυτό, κατά τη γνώμη μου, συμβαίνει για δύο λόγους:

  1. Είναι ένα περιβάλλον που μοιάζει στην λογική του με το Microworlds Pro και
  2. Είναι στενά συνδεδεμένο με το Linux.

Νέα δημοσκόπηση
Ένα άλλο θέμα που με ενδιαφέρει αρκετά είναι ποιες από τις εφαρμογές που αναφέρω στο blog χρησιμοποιείτε ή θέλετε να χρησιμοποιήσετε. Για τον λόγο αυτό σας ζητάω στην παρακάτω δημοσκόπηση να επιλέξετε μέχρι 5 εφαρμογές που θεωρείτε ενδιαφέρουσες. Αν υπάρχει  βέβαια κάποια άλλη εφαρμογή που δεν είναι στην λίστα έχετε την δυνατότητα να την προσθέσετε.



Τετάρτη, 26 Ιανουαρίου 2011

Your PC Hardware: Inside and Out [Manual]

Ένα πολύ όμορφο οδηγό, δημιουργία του makeuseof, για το hardware μπορείτε να δείτε στη συνέχεια.


Ο οδηγός αποτελείται από δύο μέρη.


Τρίτη, 25 Ιανουαρίου 2011

Δημιουργία ενός breakout game με το GameMaker [Videos]

Το breakout είναι ένα είδος παιχνιδιού με πολύ μεγάλη ιστορία (ξεκινάει το μακρινό 1972), εμφανίζει πάρα πολλές παραλλαγές ενώ θα μπορούσα να πω ότι είναι και εύκολα υλοποιήσιμο στο περιβάλλον του GameMaker.


Στη συνέχεια παρακολουθήστε δύο βίντεο που περιγράφουν τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε για να δημιουργήσετε ένα breakout παιχνίδι στο GameMaker




Μία παρουσίαση για τα δίκτυα υπολογιστών

Δείτε στη συνέχεια μία πραγματική πολύ ωραία παρουσίαση που έχει δημιουργήσει ο καθηγητής πληροφορικής Θοδωρής Γούτας για τα δίκτυα υπολογιστών.


Η παρουσίαση έχει γίνει με το εργαλείο Prezi και αφορά το 4ο κεφάλαιο του βιβλίου Πληροφορικής της Β' Γυμνασίου.

Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2011

Σημειώσεις για τις δυναμικές εφαρμογές του παγκόσμιου ιστού

Στην ιστοσελίδα των Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων και στην κατηγορία που αφορά τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών υπάρχουν σημειώσεις για το μάθημα Πληροφορική VI, γραμμένες από το Παντελή Μπαλή, το οποίο αφορά τις δυναμικές εφαρμογές του παγκόσμιου ιστού (κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα για να κατεβάσετε τις σημειώσεις). 


Πιο συγκεκριμένα τα κεφάλαια είναι τα εξής:
  1. Η γλώσσα σήμανσης XML
  2. Προγραμματισμός από την μεριά του πελάτη ( Javascript, DHTML, CSS )
  3. Προγραμματισμός από την μεριά του εξυπηρετητή ( MYSQL, PHP )
  4. Άλλες γλώσσες προγραμματισμού από την μεριά του εξυπηρετητή ( ASP, JSP ).

Κυριακή, 23 Ιανουαρίου 2011

Ελληνικό tutorial για το game maker

Ο Σπύρος Σιούτας έχει μεταφράσει πλήρως το αρχείο βοήθειας του gamemaker για την έκδοση 6.1. Τη μεταφρασμένη έκδοση μπορείτε να την κατεβάσετε πατώντας ΕΔΩ.


Τα κεφάλαια του παραπάνω αρχείου είναι τα εξής:
  1. Μια σφαιρική ιδέα του προγράμματος.
  2. Ας Εξετάσουμε ένα παράδειγμα.
  3. Μια γενική ματιά στο πρόγραμμα.
  4. Καθορισμός των sprites.
  5. Ήχοι και μουσική.
  6. Φόντο.
  7. Καθορισμός των αντικειμένων.
  8. Γεγονότα.
  9. Ενέργειες.
  10. Δημιουργία των δωματίων.
  11. Διανομή του παιχνιδιού σας.

Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

ΑΕΠΠ : Διαγώνισμα Α' Τετραμήνου για το σχολικό έτος 2010-2011

Για το σχολικό έτος 2010-2011 έβαλα σήμερα ένα επαναληπτικό δαγώνισμα για το Α' Τετράμηνο στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Η ύλη στην οποία εξετάστηκαν οι μαθητές αφορούσε τη δομή επανάληψης

Το διαγώνισμα μπορείτε να το δείτε στη συνέχεια και ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο.


Αποτελέσματα
Από τις βαθμολογίες των γραπτών δεν έμεινα πολύ ευχαριστημένος. Αυτό κατά τη γνώμη μου οφείλεται κυρίως στην έλλειψη προσπάθειας από τους μαθητές. Διαπίστωσα δηλαδή ότι αρκετοί από τους μαθητές δεν είχαν κάνει επανάληψη και φυσικά ούτε είχαν μελετήσει τα φυλλάδια εργασίας. Ελπίζω η συνέχεια να είναι καλύτερη αν και δεν είμαι πολύ αισιόδοξος.

Τρίτη, 18 Ιανουαρίου 2011

Interactive map of Linux Kernel

Στην συνέχεια μπορείτε να δείτε έναν αλληλεπιδραστικό χάρτη του Linux kernel. Ο χάρτης είναι χωρισμένος σε επίπεδα και λειτουργίες ενώ έχετε την δυνατότητα να μετακινηθείτε στον χάρτη και να κάνετε zoom in ή zoom out. Με τον τρόπο αυτό επιλέγετε το κομμάτι που σας ενδιαφέρει και μεταφέρεστε στον πηγαίο του κώδικα.


Πηγή: makelinux

Σάββατο, 15 Ιανουαρίου 2011

Γραφική αναπαράσταση των SQL joins

Τα SQL joins είναι ένα από τα βασικά θέματα στην θεωρία των βάσεων δεδομένων. Στο παρακάτω infographic μπορείτε να δείτε με έναν πολύ ωραίο γραφικό τρόπο εφτά διαφορετικές περιπτώσεις. Πιο συγκεκριμένα καλύπτονται οι περιπτώσεις:
  1. INNER JOIN
  2. LEFT JOIN
  3. RIGHT JOIN
  4. OUTER JOIN
  5. LEFT JOIN EXLUDING INNER JOIN
  6. RIGHT JOIN EXLUDING INNER JOIN
  7. OUTER JOIN EXLUDING INNER JOIN



Όλα όσα θα θέλατε να μάθετε για το Drupal [Infographic]

To Drupal είναι ένα ανοιχτού κώδικα σύστημα διαχείρισης περιεχομένου (CMS) γραμμένο στη γλώσσα προγραμματισμού PHP. Αν ασχολείσθε ή σκοπεύετε να ασχοληθείτε με το Drupal θα σας φανεί πολύ ενδιαφέρον το παρακάτω infographic στο οποίο καλύπτονται αρκετά πράγματα όπως :

  1. Τι είναι το Drupal;
  2. Πως προέκυψε η ονομασία Drupal;
  3. Ποια είναι η ιστορία του Drupal;
  4. Ποιος είναι ο αριθμός των modules και των themes στο Drupal;
  5. Ποιες είναι οι καλύτερες ιστοσελίδες που έχουν δημιουργηθεί με το Drupal;


Πηγή: mogdesign.eu

Πέμπτη, 13 Ιανουαρίου 2011

Πώς χρησιμοποιούμε tiles στο GameMaker; [Video]

Έστω ότι θέλουμε να βελτιώσουμε τα γραφικά που χρησιμοποιούμε στο παιχνίδι που φτιάχνουμε στο GameMaker. Αντί λοιπόν να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικά αντικείμενα για κάθε διαφορετικό τοίχο, είναι καλύτερο να χρησιμοποιήσουμε τα tiles. Τα tiles είναι κομμάτια μίας μεγαλύτερης background εικόνας τα οποία και τοποθετούμε σε διάφορα σημεία στην πίστα μας. Δεν χρειάζονται μάλιστα πολλή μνήμη και έτσι το παιχνίδι μας θα είναι πιο γρήγορο.


Τι πρέπει να κάνουμε;
Αρχικά τσεκάρουμε την επιλογή Advanced Mode στο μενού File για να έχουμε την δυνατότητα δημιουργίας των tiles. Στη συνέχεια για να προσθέσουμε tiles σε μία πίστα χρειαζόμαστε μία background εικόνα που θα περιέχει τα tiles, όπως π.χ. είναι η παραπάνω εικόνα. Συνήθως τα tiles έχουν ένα σταθερό μέγεθος και ένα μικρό περίγραμμα ανάμεσα τους ώστε να είναι εύκολος ο διαχωρισμός τους. Όταν λοιπόν προσθέσουμε την background εικόνα στο παιχνίδι τσεκάρουμε την επιλογή "Use as tile set". Τέλος καθορίζουμε το μέγεθος των tiles μέσα από τις επιλογές horizontal sep και vertical sep και πατάμε ΟΚ. 

Η συνέχεια είναι πολύ απλή και διασκεδαστική. Δείτε το παρακάτω video και θα καταλάβετε:


Που μπορούμε να βρούμε tiles;
Ορισμένα tiles μπορείτε να βρείτε στον φάκελο Tilesets του GameMaker.

ΑΕΠΠ : Ένα δοκιμαστικό τεστ στη δομή επανάληψης

Έχω ολοκληρώσει τα μαθήματα που αφορούν τη δομή επανάληψης και αύριο θα δώσω στα παιδιά ένα δοκιμαστικό τεστ πάνω στη δομή επανάληψης. Στο τεστ αυτό ο κάθε μαθητής δουλεύει μόνος του αλλά μπορεί να έχει τις λύσεις των φυλλαδίων 17-23 που έχουμε κάνει σε προηγούμενα μαθήματα ενώ μπορεί να συμβουλεύεται και το βιβλίο. Επίσης αν υπάρχει μεγάλο πρόβλημα μπορεί να ζητήσει και τη βοήθεια μου. Στο επόμενο μάθημα οι μαθητές θα γράψουν το διαγώνισμα τετραμήνου πάνω στη δομή επανάληψης.

Το δοκιμαστικό αυτό τεστ μπορείτε να το δείτε παρακάτω:


Τρίτη, 11 Ιανουαρίου 2011

Πόσο μεγάλο είναι το Internet; [Infographic]

Σύμφωνα με υπολογισμούς, που μπορείτε να δείτε στο παρακάτω infographic, το μέγεθος του Internet σήμερα είναι μεγαλύτερο κατά 21% σε σχέση με το αντίστοιχο μέγεθος του το 2008.


Πηγή : TheNextWeb

Δευτέρα, 10 Ιανουαρίου 2011

ΑΕΠΠ : Ένα φυλλάδιο ασκήσεων για τις μετατροπές και τα διαγράμματα ροής

Με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς θα αφιερώσω μία τελευταία διδακτική ώρα στη δομή επανάληψης. Στην ώρα αυτή θα ασχοληθούμε με ασκήσεις που αφορούν μετατροπή από μία δομή επανάληψης σε μία άλλη δομή επανάληψης καθώς επίσης και με διαγράμματα ροής που εμπεριέχουν μία δομή επανάληψης.

Δείτε στη συνέχεια και το φυλλάδιο ασκήσεων που θα μοιραστεί στους μαθητές:


Πώς γράφουμε καλό κώδικα; [Comic Infographic]

Στο παρακάτω infographic θα βρείτε μία αστεία εκδοχή για το πως πρέπει να γράφετε καλό κώδικα. Αν και λίγο υπερβολικό ωστόσο αποτυπώνει μέρος της πραγματικότητας.



Σάββατο, 8 Ιανουαρίου 2011

Οι 10 καλύτερες εφαρμογές e-learning ανοικτού κώδικα για το 2011 [Παρουσίαση]

Μπορείτε να δείτε στη συνέχεια μία παρουσίαση από τον Χριστόφορο Παππά που προτείνει 10 open-source e-learning projects με τα οποία αξίζει να ασχοληθείτε το 2011.



Τα περισσότερα από αυτά δεν τα γνώριζα και μου φάνηκαν αρκετά ενδιαφέροντα.

Παρασκευή, 7 Ιανουαρίου 2011

Πώς μπορώ να μετρήσω δυαδικούς αριθμούς με τα χέρια μου; [Cartoon]

Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιο είναι το αριθμητικό σύστημα που χρησιμοποιεί ο υπολογιστής; Ενώ π.χ. εμείς χρησιμοποιούμε το δεκαδικό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει τους αριθμούς 0, 1, 2, ... και 9, ο υπολογιστής χρησιμοποιεί το δυαδικό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει μόνο τα δύο δυαδικά ψηφία 0 και 1.


Και αν ξέρετε να μετράτε δεκαδικούς αριθμούς με τα χέρια σίγουρα δε θα ξέρετε ότι μπορείτε με τα χέρια σας να μετρήσετε και δυαδικούς αριθμούς. Δείτε λοιπόν το παρακάτω πολύ ωραίο cartoon με το οποίο μπορείτε να μάθετε το δυαδικό σύστημα με έναν ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο (κάντε κλικ για να δείτε την εικόνα στο αρχικό της μέγεθος).

Πηγή : Instructables

Πέμπτη, 6 Ιανουαρίου 2011

Ο μύθος των 0 και 1 στους υπολογιστές

Πολλές φορές όταν διδάσκουμε εισαγωγικά μαθήματα στους υπολογιστές λέμε στους μαθητές μας ότι ο υπολογιστής καταλαβαίνει μόνο τους αριθμούς 0 και 1.


Είναι όμως αυτό πραγματικά σωστό ή μήπως είναι λανθασμένο; Διαβάστε το παρακάτω κείμενο (στα αγγλικά) που απαντά στην παραπάνω ερώτηση.


Εκπαιδευτικά videos για το kturtle

Στο κανάλι xagapiou του YouTube ο Χατζηαγαπίου Ανδρέας έχει ανεβάσει μερικά εισαγωγικά βίντεο για το προγραμματιστικό περιβάλλον του kturtle.



Τα βίντεο μπορείτε να τα δείτε στην παρακάτω λίστα η οποία αποτελείται από 8 βίντεο. Πιο συγκεκριμένα τα βίντεο ασχολούνται με τα εξής θέματα: εισαγωγή στο kturtle, η εντολή τύπωσε, η εντολή μήνυμα, δουλεύοντας με μεταβλητές, η εντολή ερώτηση, εντολές κίνησης, η εντολή επανάλαβε και οι διαδικασίες.


Δευτέρα, 3 Ιανουαρίου 2011

10 εισαγωγικά περιβάλλοντα για τη διδασκαλία του Προγραμματισμού

Πολλά περιβάλλοντα έχουν προταθεί κατά καιρούς για την διδασκαλία του προγραμματισμού σε αρχάριους χρήστες. Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε 10 από αυτά, που κατά τη γνώμη μου, μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην τάξη. Αν ωστόσο έχετε κάποια αντίρρηση ή κάποια άλλη καλύτερη πρόταση μην διστάσετε να γράψετε ένα σχόλιο.



Κυριακή, 2 Ιανουαρίου 2011

Ένα αστείο video για τη διδασκαλία των pointers

Όλοι όσοι έχετε διδάξει τους δείκτες θα διαπιστώσατε ότι η κατανόηση τους είναι αρκετά δύσκολη. Αντί λοιπόν να ξεκινήσετε θεωρητικά την παρουσίαση των δεικτών σας προτείνω να δείξετε πρώτα το παρακάτω αστείο βίντεο.


Πιστεύω ότι θα λύσει πολλές απορίες των μαθητών σας.


Οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης το 2010 [Infographic]

Δείτε παρκάτω ένα πολύ ενδιαφέρον infographic που αναφέρεται στα ιο σημαντικά γεγονότα που συνέβησαν το 2010 στον χώρο των socail media.


Πηγή: Mindjumpers

Cooties: Ένα περιβάλλον για τη δημιουργία HTML 5.0 εφαρμογών

Η Bluedojo δημιούργησε μία εφαρμογή που, σύμφωνα με τα λεγόμενα της, έχει ως στόχο να εξαφανίσει το Flash. Η εφαρμογή ονομάζεται Cooties και έχει πολλές ομοιότητες με την πρώτη έκδοση του Flash. Για να μπορέσετε όμως να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή θα πρέπει να συνδεθείτε με το λογαριασμό που έχετε στη Google.


Το περιβάλλον είναι αρκετά απλό και περιλαμβάνει αριστερά τα βασικά εργαλεία: select tool, pencil tool, square tool, line tool, oval tool, polygon tool, subselect tool και text tool. Επίσης παρέχεται η δυνατότητα  δημιουργίας επιπέδων όπως και δημιουργίας αυτόματης κίνησης (tween). Στα δεξιά υπάρχουν οι παλέτες Library και Object Properties.

Έχετε τέλος τη δυνατότητα να αποθηκεύσετε το animation που φτιάξατε, να δοκιμάσετε αν λειτουργεί σωστά, να εισάγετε στη βιβλιοθήκη (library) ή στο σκηνικό (stage) εικόνες της αρεσκείας σας και φυσικά να μετατρέψετε το animation σε κώδικα HTML 5. 

Θα πρέπει βέβαια να τονίσω ότι υπάρχουν και μειονεκτήματα όπως είναι η μη υποστήριξη ελληνικών χαρακτήρων, η έλλειψη αναίρεσης των ενεργειών και γενικά οι λίγες δυνατότητες που παρέχονται από το interface της εφαρμογής.

Εκπαίδευση
Θεωρώ όμως ότι η παραπάνω εφαρμογή είναι μία πολύ καλή προσπάθεια που μπορεί με τον καιρό να εξελιχθεί σε μία πολύ καλή εναλλακτική πρόταση για το Flash. Αλλά ακόμα και στη σημερινή της μορφή πιστεύω ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί μέσα στην τάξη. Π.χ. στη διδασκαλία του animation όπου οι μαθητές θα δημιουργούν με απλά σχήματα ένα animation. Στο τέλος θα δημιουργείται και ο αντίστοιχος κώδικας σε HTML 5 οπότε θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε και για την νέα αυτή έκδοση της HTML.

Η Πληροφορική στο σχολείο τώρα και στο twitter

Πολλοί από εσάς χρησιμοποιείτε το twitter σε καθημερινή βάση. Από σήμερα λοιπόν θα έχετε την δυνατότητα να παρακολουθείτε και την Πληροφορική στο σχολείο μέσω Twitter.

Ο λογαριασμός είναι ο εξής : http://twitter.com/johnsarib.