Τρίτη, 31 Μαΐου 2011

Το ελεύθερο λογισμικό στην εκπαίδευση [Παρουσίαση]

Η ομάδα ΕΛ/ΛΑΚ Π.Κ. δημιούργησε μία παρουσίαση για το ελεύθερο λογισμικό στην εκπαίδευση.


Η παρουσίαση αυτή, που μπορείτε να δείτε στη συνέχεια, αναφέρεται αρχικά στην έννοια του ελεύθερου λογισμικού και στην συνέχεια περιγράφει σύντομα τέτοιες εφαρμογές που μπορεί ένας εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει στην τάξη του.

Πέμπτη, 26 Μαΐου 2011

Microworlds Pro : Θέματα τελικών εξετάσεων 2011

Στα πλαίσια του μαθήματος Πληροφορικής που διδάσκω στη Γ' Γυμνασίου έβαλα, κατά τη διάρκεια των εξετάσεων της περιόδου Μαΐου - Ιουνίου 2011, τα παρακάτω θέματα.


Τα πρώτα τρία θέματα είναι θεωρητικά και έχουν να κάνουν με την ύλη του πρώτου κεφαλαίου αλλά και με το τι κάνουν κάποιες εντολές στο Microworlds Pro. Το τέταρτο θέμα έχει να κάνει με τη χρήση μεταβλητών στο Microworlds Pro, το πέμπτο θέμα με τις εντολές εμφάνισης και το έκτο με την κατανόηση εμφωλευμένων εντολών επανάληψης. Τα τελευταία τρία θέματα έχουν να κάνουν με προγράμματα τα οποία σχετίζονται με τη σχεδίαση απλών και πιο πολύπλοκων σχημάτων


Μία γρήγορη ματιά στις γλώσσες προγραμματισμού [Infographic]

Τα τελευταία 60 χρόνια εμφανίστηκαν πολλές και διαφορετικές γλώσσες προγραμματισμού. Αυτές όμως που άντεξαν στο χρόνο ήταν λίγες.


Μία σύντομη αναφορά σε ορισμένες από αυτές όπως π.χ. η C++, η Java, η PHP και η Python μπορείτε να δείτε στο παρακάτω infographic.

Τρίτη, 24 Μαΐου 2011

Οι υπολογιστές μας αλλάζουν [Infographic]

Οι υπολογιστές που χρησιμοποιούμε σήμερα αποτελούνται βασικά από τέσσερα πράγματα (έναν επεξεργαστή, ένα μέσο αποθήκευσης, μία οθόνη και έναν τρόπο επικοινωνίας όπως είναι π.χ. το πληκτρολόγιο). Τα τέσσερα αυτά βασικά πράγματα δε φαίνεται να έχουν αλλάξει στην πορεία των χρόνων.


Ωστόσο τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία στροφή που φαίνεται ότι θα μας οδηγήσει σε συσκευές που δεν θα απαιτούν κάποια από τα παραπάνω. Δείτε το παρακάτω infographic για περισσότερες λεπτομέρειες.


Πηγή: Visual.ly

Δευτέρα, 23 Μαΐου 2011

ΑΕΠΠ : Σχολιασμός θεμάτων Πανελλαδικών Εξετάσεων 2011

Τα φετινά θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ήταν απλά και κατανοητά. Θα μπορούσα να πω μάλιστα ότι ήταν τα ευκολότερα των τελευταίων ετών. Δεν είχαν δηλαδή ιδιαίτερες δυσκολίες για έναν καλά διαβασμένο μαθητή πέρα από το θέμα Δ4 που μάλλον θα είναι αυτό που θα ξεχωρίσει τον πολύ καλό από τον άριστο μαθητή. 

Αν θέλετε να δείτε τις εκφωνήσεις των θεμάτων και ενδεικτικές λύσεις τους πατήστε ΕΔΩ.

Στη συνέχεια μπορείτε επίσης να διαβάσετε μερικά πρώτα σχόλια για κάθε θέμα χωριστά.

Θέμα Α
Ίσως από τα ευκολότερα θέματα θεωρίας των τελευταίων ετών. Ιδιαίτερες δυσκολίες ίσως να συναντήσουν οι μαθητές μόνο στα θέματα Α3.1 και Α4. Θετική κατά τη γνώμη μου είναι η παρουσία θεωρίας (θέμα Α5) αν και τα 12 μόρια είναι πάρα πολλά. Αρνητική επίσης κρίνεται η παρουσία πολλών θεμάτων που απαιτούσαν μονολεκτική απάντηση (θέματα Α1-Α4). Σε ένα μάθημα που έχει σχέση με την αλγοριθμική σκέψη δεν είναι κάτι που θα ήθελα να βλέπω.

Θέμα Β
Η μετατροπή του διαγράμματος ροής σε ψευδογλώσσα δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες. Όσο αναφορά την εκτέλεση κώδικα πιστεύω ότι ήταν ένα θέμα μέτριας δυσκολίας αλλά θα έπρεπε να ζητείται ο πίνακας τιμών και όχι μόνο τα αποτελέσματα. Το γεγονός αυτό πιστεύω ότι θα δημιουργήσει προβλήματα κατά την βαθμολόγηση των γραπτών.

Θέμα Γ
Ήταν ένα κλασικό θέμα που δεν είχε ιδιαίτερες δυσκολίες. Το μόνο πρόβλημα που ίσως εμφανιστεί θα αφορά το θέμα Γ5 αφού αρκετοί μαθητές πιστεύω θα έχουν υπολογίσουν το όνομα του υποψηφίου με τη μικρότερη συνολική βαθμολογία και όχι του επιτυχόντα υποψηφίου. Ένα δεύτερο πρόβλημα που ίσως υπάρξει, σε μικρότερο βαθμό, θα είναι η χρήση πινάκων για την επίλυση των θεμάτων. Η λύση αυτή όμως είναι λανθασμένη.

Θέμα Δ
Το θέμα αυτό ήταν επίσης ένα κλασικό θέμα που δεν παρουσιάζει δυσκολίες πέρα από το Δ4. Εκεί αρκετοί μαθητές πιστεύω θα μπερδεύτηκαν και θα υπολόγισαν το πλήθος των ψήφων που έδωσε ο κάθε υποψήφιος και όχι το πλήθος των ψήφων που έλαβε ο κάθε υποψήφιος. Το θέμα αυτό (Δ4) ήταν το μόνο ερώτημα που δεν ήταν τυποποιημένο και απαιτούσε αρκετή προσπάθεια από τους μαθητές.

Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές που έδωσαν το μάθημα και καλή δύναμη σε όλους τους καθηγητές που θα βαθμολογήσουν τα γραπτά τις επόμενες ημέρες.

ΑΕΠΠ : Θέματα και Λύσεις Πανελλαδικών Εξετάσεων 2011

Σήμερα είχαμε την εξέταση στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον. Τα θέματα μπορείτε να τα κατεβάσετε ΕΔΩ ενώ ενδεικτικές λύσεις μπορείτε να δείτε στη συνέχεια:


Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Microworlds Pro : Απαντήσεις στα θέματα γραπτών εξετάσεων 2009

Πριν από ένα χρόνο περίπου είχα αναρτήσει τα θέματα γραπτών εξετάσεων στο μάθημα της Πληροφορικής κατά το σχολικό έτος 2008-2009. Ωστόσο δεν είχα ανεβάσει και τις απαντήσεις στα θέματα αυτά. Μετά όμως από απαίτηση μίας μαθήτριας αποφάσισα να τα ανεβάσω ελπίζοντας να βοηθήσω στην καλύτερη προετοιμασία όλων των μαθητών που παρακολουθούν το blog.


Σάββατο, 21 Μαΐου 2011

Εργασίες μαθητών στο Wiki για το σχολικό έτος 2010-2011



Μία από τις εφαρμογές που χρησιμοποιήθηκαν φέτος στο μάθημα Εφαρμογές Υπολογιστών στην Β’ και Γ΄Λυκείου, ήταν και το προηγμένο Web 2.0 συνεργατικό εργαλείο Wiki.

Η δραστηριότητα είχε διάρκεια 5 διδακτικές ώρες, από τις οποίες μια ώρα αφιερώθηκε στην παρουσίαση των Wikis και της δραστηριότητας, ενώ οι υπόλοιπες 4 διαμοιράστηκαν ως ακολούθως:

  • Παραγωγή υλικού: 2 διδακτικές ώρες
  • Σχολιασμός υλικού: 1 διδακτική ώρα
  • Βελτίωση του υλικού: 1 διδακτική ώρα

Το θέμα της δραστηριότητας περιελάμβανε τη δημιουργία ενός wiki από τους μαθητές για τα Νησιά της Ελλάδας μας, με την αντίστοιχη παραγωγή κατάλληλου πολυμεσικού υλικού.

Να σημειωθεί ότι η δραστηριότητα περιείχε την καινοτομία της διασχολικής συνεργασίας του Γενικού Λυκείου Πεντάπολης Σερρών και του Γενικού Λυκείου Πλωμαρίου Λέσβου.

Το φύλλο εργασίας που χρησιμοποιήθηκε για την δραστηριότητα είναι από κοινού δημιουργία των συναδέρφων καθηγητών Πληροφορικής Γιάννη Σαρημπαλίδη και Νίκου Π. Μιχαηλίδη, και μπορείτε να το δείτε παρακάτω.


Δείτε στη συνέχεια την αρχική σελίδα του Wiki, που δημιούργησαν οι μαθητές των δυο σχολείων. Μπορείτε να περιηγηθείτε στις πληροφορίες που έχουν αναρτηθεί για το κάθε νησί, επιλέγοντας τον αντίστοιχο σύνδεσμο από το αριστερό μενού.



Σύνδεσμος Wiki: http://greekislands.wikispaces.com


Παρατηρήσεις


Χρόνος υλοποίησης:

Υπήρχε σημαντικό πρόβλημα με την επιλογή του χρόνου υλοποίησης.
Οι μαθητές έκαναν αρκετές απουσίες επειδή τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν πριν και μετά το Πάσχα. Έτσι η υλοποίηση του project έγινε μετ’ εμποδίων ενώ δεν έγινε και το τελευταίο κομμάτι του project που αφορούσε τις διορθώσεις.
Εξάλλου στο Λύκειο Πλωμαρίου, λόγω της απουσίας των μαθητών της Γ΄ τάξης, συμμετείχαν μόνο οι 4 μαθητές της Β΄ Λυκείου, δημιουργώντας 2 δυάδες (δηλαδή το Λύκειο Πλωμαρίου συμμετείχε στο Wiki με 2 νησιά (Μυτιλήνη και Κεφαλλονιά)).

Format Ιστοσελίδων:

Το format των ιστοσελίδων δεν ήταν συγκεκριμένο. Ωστόσο φάνηκε ότι για το τελικό format (περιεχόμενο ιστοσελίδας, ενότητες, πηγές) θα έπρεπε να υπάρχουν κάποιες αρχικές προδιαγραφές.
Εξάλλου θα έπρεπε να είχε προσδιοριστεί από την αρχή ποια εργαλεία θα έπρεπε οπωσδήποτε οι μαθητές να χρησιμοποιήσουν στην υλοποίηση του νησιού τους, π.χ.  prezi, flextime, google maps, κ.τ.λ.
Τέλος οι παρουσιάσεις των παιδιών θα ήταν καλό να ανεβαίνουν σε κάποιο διαδικτυακό τόπο όπως το Slideshare για να ενσωματώνονται καλύτερα στο wiki.

Σχολιασμός:

Ο σχολιασμός των εργασιών περιορίστηκε μόνο σε γενικές παρατηρήσεις (Πολύ καλό, Μπράβο κ.λ.π.).
Ο σχολιασμός όμως πρέπει να είναι πιο συγκεκριμένος. Θα πρέπει π.χ. να καθορίζεται ότι ο σχολιασμός θα πρέπει να αναφέρει τουλάχιστον ένα πλεονέκτημα ή ένα μειονέκτημα της εργασίας (εδώ μπορούμε να καθορίσουμε κατηγορίες – π.χ. σχόλια περιεχομένου, σχόλια για το format, σχόλια για τις πηγές) καθώς και μία πρόταση βελτίωσης της.
Αλλά και η  εμπλοκή των μαθητών στον σχολιασμό έγινε μετά την υλοποίηση των εργασιών. Θα ήταν όμως καλύτερο να γίνεται αυτό από την αρχή. Δηλαδή ο κάθε μαθητής να αναλαμβάνει και έναν ρόλο σχολιαστή και βοηθού κάποιας άλλης ομάδας.

Πηγές:

Υπήρχε ένα θέμα με τις πηγές που χρησιμοποίησαν οι μαθητές. Μία πρόταση θα ήταν να υπάρχει σε κάθε ιστοσελίδα, στην αρχή ή στο τέλος της, μία ενότητα που να έχει τίτλο Πηγές και την οποία θα πρέπει να ενημερώνουν οι μαθητές της κάθε ομάδας.
Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να ανταλλάξουν πληροφορίες από την αρχή της διαδικασίας και έτσι να συνεργαστούν καλύτερα. Πρέπει δηλαδή οι μαθητές να κάνουν αναφορά πάντοτε στον αρχικό δημιουργό. Και φυσικά πότε copy-paste. Είναι προτιμότερο οι μαθητές να γράψουν λίγα πράγματα παρά να τα αντιγράψουν.
Το ίδιο βέβαια θα μπορούσε να γίνει τόσο με τις εικόνες όσο και με την μουσική.

Συμπεράσματα:

Σε γενικές γραμμές (αν λάβει κανείς υπόψη του όλες τις αντικειμενικές δυσκολίες) πιστεύουμε ότι ήταν μια επιτυχημένη δραστηριότητα και μείναμε ικανοποιημένοι.
Οι μαθητές γνώρισαν και εξοικειώθηκαν με ένα σημαντικό συνεργατικό εργαλείο όπως είναι το Wiki, και μπόρεσαν να αξιοποιήσουν και να εφαρμόσουν γνώσεις και δεξιότητες που αποκτήσανε κατά τη διάρκεια τη σχολικής χρονιάς, π.χ. Prezi, Flixtime, Google Maps, για να υλοποιήσουν μια συγκεκριμένη εργασία.
Ελπίζουμε του χρόνου να υλοποιήσουμε κάτι καλύτερο.

Οι καθηγητές Πληροφορικής
Γιάννης Σαρημπαλίδης
Νίκος Π. Μιχαηλίδης

Προστασία Λογισμικού - Ιοί [Παρουσίαση]

Στο μάθημα Πληροφορικής της Α' Γυμνασίου οι μαθητές διδάσκονται ένα κεφάλαιο που έχει τίτλο Προστασία Λογισμικού - Ιοί.


Για τη συγκεκριμένη ενότητα μπορείτε να δείτε στη συνέχεια μία όμορφη παρουσίαση από την καθηγήτρια Πληροφορικής Γεωργάκη Ιφιγένεια.

6 χρόνια YouTube [Infographic]

Το YouTube έκλεισε πρόσφατα 6 χρόνια παρουσίας στο διαδίκτυο. Μετά από έξι μόλις χρόνια η δημοτικότητα του είναι τόσο μεγάλη που ο μέσος χρόνος που αφιερώνει ένας χρήστης για την παρακολούθηση videos είναι ανάμεσα στα 15 και 25 λεπτά.


Αυτό και άλλα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία για το YouTube μπορείτε να δείτε στο παρακάτω infographic.

Πέμπτη, 19 Μαΐου 2011

Η ιστορία των δικτύων [Infographic]

Όταν μιλάμε για δίκτυα το μυαλό μας πηγαίνει συνήθως στα δίκτυα υπολογιστών που δεν είναι παρά συνδεδεμένοι μεταξύ τους υπολογιστές που ανταλλάσσουν  πληροφορίες. Ωστόσο η ιστορία των δικτύων ξεκινάει πολύ παλαιότερα.


Δείτε στη συνέχεια ένα infographic που κάνει μία ιστορική διαδρομή από το πρώτο σιδηροδρομικό δίκτυο μέχρι τα σημερινά δίκτυα των υπολογιστών (κάντε κλικ στην εικόνα για μεαλύτερη ανάλυση).


Πηγή: GetSatisfaction

Τρίτη, 10 Μαΐου 2011

Εργονομία υπολογιστή [Comic Video]

Ένα πολύ ωραίο και διασκεδαστικό video για την εργονομία του υπολογιστή μπορείτε να δείτε στη συνέχεια. Είναι σύντομο, κατανοητό και δε χρειάζεται μετάφραση.


Θεωρώ λοιπόν ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί, ως εισαγωγικό video, στην αντίστοιχη ενότητα στο μάθημα Πληροφορικής στην Α' Γυμνασίου.


Η Κοκκινοσκουφίτσα στο Facebook - Κεφάλαια 2 και 3 [Videos]

Σε προηγούμενο άρθρο είχα δημοσιεύσει ένα video για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο το οποίο συνδυάζει το παραμύθι της Κοκκινοσκουφίτσας με το Facebook. Στη συνέχεια μπορείτε να δείτε το δεύτερο και τρίτο κεφάλαιο αυτής της ιστορίας.



Πηγή: Elenelli

Παρασκευή, 6 Μαΐου 2011

Η ιστορία της γλώσσας HTML [Infographic]

Η γλώσσα HTML κυριαρχεί εδώ και 20 χρόνια στο Internet. Εμφανίστηκε πρώτη φορά το 1991 με την έκδοση HTML 1.0 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα με την έκδοση 5.0.


Όλα τα στάδια εξέλιξης της γλώσσας HTML μπορείτε να τα δείτε στο παρακάτω διαδραστικό infographic.

Τετάρτη, 4 Μαΐου 2011

Εργασία μαθητή με θέμα "Ο Ψεύτης Βοσκός" [Παρουσίαση]

Στα πλαίσια του μαθήματος Πληροφορικής στην Γ' Γυμνασίου ο μαθητής Σάκης Γρηγορούδης δημιούργησε μία πολύ ωραία παρουσίαση για το γνωστό παραμύθι "Ο ψεύτης βοσκός".


Η παρουσίαση υλοποιήθηκε στο χώρο του εργαστηρίου Πληροφορικής σε δύο διδακτικές ώρες.

Τρίτη, 3 Μαΐου 2011

Ιστότοπος για την Εκπαιδευτική Ρομποτική

Η Αλεξανδρίδου Βούλα δημιούργησε, στα πλαίσια της διπλωματικής της εργασίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, έναν ιστότοπο για την εκπαιδευτική ρομποτική. Στον ιστότοπο αυτό μπορείτε να βρείτε πολύ υλικό όπως videos, οδηγίες κατασκευής και προγραμματισμού των Lego Mindstorms Nxt και πολλά άλλα.


Δευτέρα, 2 Μαΐου 2011

Το Διαδίκτυο καταστρέφει τον πλανήτη [Infographic]

Το Internet είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας μας. Πόσοι όμως συνειδητοποιούμε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη χρήση του;


Δείτε το παρακάτω infographic και θα καταλάβετε.

Κυριακή, 1 Μαΐου 2011

Διδάξτε την δομή επιλογής με ένα παιχνίδι

Το Robot Obstacle Course είναι ένα παιχνίδι με το οποίο μπορείτε να διδάξετε την δομή επιλογής σε αρχάριους προγραμματιστές. Η λογική του παιχνιδιού είναι πολύ απλή. Ο χρήστης προσπαθεί να οδηγήσει ένα ρομπότ επιλέγοντας κάθε φορά τις κατάλληλες εντολές.